Optsprezece spectatori de la opera de stat din Stuttgart au avut nevoie de tratament medical pentru greață severă în weekend, după ce au vizionat un spectacol care a inclus piercing în direct, act sexual nesimulat și cantități mari de sânge fals și real.
„Sâmbătă am avut opt, iar duminică am avut 10 persoane care trebuiau îngrijite de serviciul nostru pentru vizitatori”, a spus purtătorul de cuvânt al operei, Sebastian Ebling, despre cele două spectacole din Sancta, o lucrare a coregrafului austriac Florentina Holzinger. Un medic a fost chemat pentru tratament în trei cazuri, a adăugat el.
Holzinger, în vârstă de 38 de ani, este cunoscut pentru spectacolele libere care estompează linia dintre teatrul de dans și vodevil. Distribuția ei exclusiv feminină joacă de obicei parțial sau complet goală, iar spectacolele anterioare au inclus înghițirea sabiei live, tatuaj, masturbare și picturi de acțiune cu sânge și excremente proaspete.
„Pentru mine, o tehnică bună în dans nu este doar cineva care poate face un tendu perfect, ci și cineva care poate urina la indicație”, a spus Holzinger pentru The Guardian.
Sancta, prima incursiune a lui Holzinger în operă, a avut premiera la teatrul de stat Mecklenburg din Schwerin în mai și se bazează pe opera expresionistă a lui Paul Hindemith din anii 1920, Sancta Susanna, care are propria istorie de controverse.
Opera originală a lui Hindemith spune povestea unei tinere călugărițe care, stârnită de o poveste spusă de una dintre femeile mai în vârstă ale mănăstirii, pășește pe altar goală și smulge pânza de pe trunchiul lui Hristos. O întâlnire cu un păianjen mare o face să se pocăiască de acțiunea ei și să roage celelalte călugărițe să o zidească de vie.
Inițial, a fost menit să aibă premiera la opera de stat din Stuttgart în 1921, dar nu a fost pus pe scenă decât în 1922, după proteste împotriva conținutului său presupus sacrileg.
Versiunea care i-a neliniștit pe membrii publicului de la Stuttgart anul acesta a înlocuit spectacolul muzical original cu călugărițe goale care patinează cu role pe un half-pipe mobil în centrul scenei, un perete cu trupuri goale răstignite și un preot lesbian care spunea liturghie.
După ce Holzinger a adus-o pe Sancta în Viena natală, în iunie, episcopii din Salzburg și Innsbruck au criticat-o ca fiind o „caricatură lipsită de respect a sfintei liturghii”.
Artista austriacă a sugerat anterior că opera ei a fost mai puțin concepută să bată joc de biserică decât să exploreze paralele între instituția conservatoare, pe de o parte, și comunitățile îndoielnice și subculturile BDSM, pe de altă parte.
Sursa: The Guardian